Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολλαπλή νοημοσύνη στο σχολείο (Gardner)

Η εικόνα είναι από την ιστοσελίδα kidsgo

Οι νηπιαγωγοί γνωρίζουν όλα τα είδη νοημοσύνης, όταν εξετάζουν το πόσο «έξυπνο» είναι ένα παιδί. Η θεωρίαΠολλαπλής Νοημοσύνης του Gardner ενισχύει το γεγονός ότι υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι να θεωρείται ένα παιδί έξυπνο. Αντί λοιπόν να ρωτάμε: «Πόσο έξυπνο είναι το παιδί μου», καλύτερα θα ήταν να ρωτάμε, «Που είναι έξυπνο το παιδί μου;»
Τα τελευταία χρόνια, τα παιδιά μαθαίνουν πώς να συνυπάρχουν με τους άλλους και πως να καλύπτουν τις ανάγκες τους, με τη λιγότερη δυνατή βοήθεια. Αυτοί οι παράγοντες, μαζί με αρκετούς άλλους, συνεισφέρουν στη νοημοσύνη των παιδιών. Η νοημοσύνη των παιδιών είναι κάτι πολύ πιο πολύπλοκο για να μπορέσει να μετρηθεί με σταθμισμένα τεστ ή ακόμα  από το πόσο γρήγορα μαθαίνουν να μιλάνε και να περπατάνε.
Σύμφωνα με τη Θεωρία Πολλαπλής Νοημοσύνης, καθένας από εμάς έχει 7 τύπους νοημοσύνης ή αλλιώς 7 διαφορετικούς τρόπους να είναι έξυπνος. Κάποιοι από μας είναι πιο επιδέξιοι στο να χρησιμοποιούν τα χέρια τους, άλλοι είναι καλοί στο να δημιουργούν ρίμες  ή να τραγουδάνε τραγούδια. Κάθε τύπος νοημοσύνης μας δίνει τα προσόντα να προσφέρουμε κάτι διαφορετικό στον κόσμο. Αυτό που μας κάνει μοναδικούς είναι ο τρόπος, που ο κάθε τύπος νοημοσύνης εκφράζεται στη ζωή μας.
Με το να γνωρίζουμε τις πολλαπλές νοημοσύνες  μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να στηριχθούν στις προσωπικές τους δυνάμεις. Αλλά δεν πρέπει να βιαζόμαστε να βάλουμε ταμπέλα στο νήπιό μας ότι θα γίνει οικονομικός διευθυντής, καλλιτέχνης ή αθλητής, χωρίς να του δώσουμε την ευκαιρία να εξερευνήσει τον κόσμο, να δουλέψει πάνω στα ταλέντα του και να αναπτύξει τις ικανότητές του.
Γνωρίζοντας τις Πολλαπλές Νοημοσύνες σημαίνει πολλά περισσότερα από το να  εστιάζουμε σε μεμονωμένα χαρακτηριστικά. Ας φανταστούμε έναν ενήλικα που δεν μπορεί να κάνει τίποτα άλλο από το να γράφει ποιήματα ή να επιλύει μαθηματικά προβλήματα. Για να κάνουμε καθημερινά πράγματα, όπως το να οδηγάμε το αμάξι ή να μαγειρεύουμε χρειάζεται να είμαστε «έξυπνοι» με περισσότερους από έναν τρόπους.
Κάθε ένας από εμάς μπορεί να είναι έξυπνος με 7 τρόπους. Οι 7 τύποι πολλαπλής νοημοσύνης είναι οι εξής:
Έξυπνος με τις λέξεις: Δημοσιογράφοι, δικηγόροι και λογοτέχνες συχνά επιδεικνύουν αυτό στο οποίο ο Gardner αναφέρει ως γλωσσική νοημοσύνη. Οι άνθρωποι αυτοί είναι εξαιρετικοί στο να χρησιμοποιούν το λόγο, είτε είναι γραπτός είτε προφορικός και φυσικά είναι άριστοι στην επικοινωνία.
«Τετράγωνη» λογική: Επιστήμονες, λογιστές και προγραμματιστές Η/Υ έχουν αυτή την νοημοσύνη αρκετά ανεπτυγμένη. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν εξαιρετικό ταλέντο στις λογικό-μαθηματικές έννοιες και είναι καλοί στο να βρίσκουν λύσεις και να βρίσκουν σχέσεις ανάμεσα στις αιτίες και τα αποτελέσματα.
Χωρική Νοημοσύνη: Περιλαμβάνει το να μπορεί κάποιος να σκέφτεται μέσω των εικόνων και να οπτικοποιεί τα πάντα γύρω του. Αυτοί οι άνθρωποι είναι σε θέση να ακολουθούν οδηγίες πολύ εύκολα ή να οπτικοποιούν καταστάσεις πολύ εύκολα και σχεδιάζουν – ζωγραφίζουν με ακρίβεια.
Μουσική Νοημοσύνη: Η μουσική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να κρατάμε το ρυθμό, να τραγουδάμε στον τόνο και να αναγνωρίζουμε τις διαφορές μεταξύ των μουσικών ειδών. Οι άνθρωποι αυτοί μπορούν να αντιλαμβάνονται και να εκτιμούν τη μουσική με εξαιρετικό τρόπο.
«Έξυπνοι» στο σώμα: Τα άτομα με σωματική – κιναισθητική νοημοσύνη είναι εξαιρετικά στο να ελέγχουν τις κινήσεις τους και το σώμα τους γενικότερα. Αυτό περιλαμβάνει όχι μόνο τα αθλήματα αλλά και δραστηριότητες που απαιτούν τη λεπτή κινητικότητα όπως ράψιμο ή πλέξιμο.
Κοινωνική νοημοσύνη: Αυτά τα άτομα έχουν την ικανότητα να ανταποκρίνονται, να καταλαβαίνουν και να συνεργάζονται με άλλους ανθρώπους. Αυτή η διαπροσωπική νοημοσύνη είναι πραγματικά ένα δώρο γιατί μας επιτρέπει να μπαίνουμε στη θέση του άλλου και να τον συναισθανόμαστε.
Ενδοπροσωπική Νοημοσύνη: Αυτά τα άτομα τείνουν στο να είναι προσηλωμένα  και μπορούν εύκολα να έρθουν σε επαφή με τα συναισθήματα τους. Τα άτομα που έχουν ανεπτυγμένη αυτού του τύπου τη νοημοσύνη έχουν καλό αυτοέλεγχο και τους αρέσει πολύ ο διαλογισμός.
Εξερευνώντας όλους τους τύπους της νοημοσύνης , τα παιδιά αναπτύσσονται ολόπλευρα και έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν σε πολλούς τομείς της ζωής τους. Οι γονείς αλλά και οι νηπιαγωγοί είναι καλό να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν αυτές τις διαφορετικές δυναμικές στο κάθε παιδί και μάλιστα από τη στιγμή που θα εμφανιστούν. Κάποια παιδιά μπορεί να χειρίζονται καλύτερα τις λέξεις, άλλα παιδιά να έχουν κλίση στη μουσική, το σημαντικό όμως είναι οι ενήλικες να αφήνουν τα παιδιά  να εκφράζονται με τον δικό τους μοναδικό τρόπο. Αν τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να εξελίξουν τις νοημοσύνες στις οποίες έχουν κλίση και να βελτιώσουν αυτές στις οποίες εμφανίζουν αδυναμία, ως ενήλικες θα είναι έξυπνοι με περισσότερους από έναν τρόπους!


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Νοέμβριος ονομασίες

Ο μήνας Νοέμβριος πόρε το όνομά του από την λατινική λέξη novem = εννέα, γιατί ήταν ο 9ος μήνας του δεκάμηνου ρωμαϊκού ημερολογίου. Στο δικό μας, το γρηγοριανό ημερολόγιο, είναι ο ενδέκατος μήνας και τελευταίος μήνας του φθινοπώρου. Ερμηνεία: Βροχάρης από τις συχνές βροχές Ανακατωμένος, από τις άστατες καιρικές συνθήκες Σκιγιάτης ή Χαμένος, από τις περισσότερες ώρες που κρατάει η νύχτα από την ημέρα και περιορίζει τις αγροτικές ώρες δουλειάς που χάνονται. Σπορίτης, από την σπορά των δημητριακών κι οσπρίων. Κρασομηνάς, επειδή είναι ο μήνας που ανοίγουν τα κρασιά. Μπρουμάρης, απο την μπρούμα, ομίχλη και Παχνιστής, από την πάχνη που δημιουργείται τα πρωϊνά από το κρύο και την υγρασία. ΠΗΓΕΣ: http://www.sansimera.gr/articles/500/187 http://www.libver.gr/%CE%BD%CE%BF%CE%AD%CE%BC%CE%B2%CF%81%CE%B7%CF%82-%CE%BF-%CE%BA%CF%81%CE%B1%CF%83%CE%BF%CE%BC%CE%B7%CE%BD%CE%AC%CF%82-%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CF%87%CE%BD%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%82-%CE%BF-%CE%BC%CE%B5/ http://www.mati...

Ξεκινάμε στο νηπιαγωγείο!!!

 Δραστηριότητες για την περίοδο προσαρμογής στο νηπιαγωγείο Ο Σεπτέμβριος είναι πολύ σημαντικός μήνας για την προσαρμογή των μαθητών στο πρώτο σχολικό περιβάλλον, αλλά και των παιδιών που φοίτησαν στον παιδικό σταθμό, μιας και το νηπιαγωγείο είναι σχολείο με περισσότερες απαιτήσεις και διαφορετική δομή από τους παιδικούς σταθμούς. Πέραν από τα παιχνίδια προσαρμογής, συζήτηση των σχολικών κανόνων και την γνωριμία με το χώρο, τους δασκάλους και τους συμμαθητές, στο άρθρο προτείνονται κάποιες ιδέες για φύλλα εργασίας που συνοδεύουν όλα τα παραπάνω.  Κλασική εργασία της πρώτης εβδομάδας του νηπιαγωγείου είναι να ζητήσουμε  από τους μαθητές μας να ζωγραφίσουν τον εαυτό τους. Αυτή η εργασία μπορεί να δίνεται και ανά τρίμηνο, σαν δείκτης προόδου της γραφής και εικαστικής δραστηριότητας. Το "σχολείο των ζώων" είναι ομαδική εργασία με αφορμηση από το σχετικό παραμύθι.  Ξεχωρίζω το αρχικό γράμμα του ονόματος μου.  Η εργασία είναι χειρόγραφη από τη νηπιαγωγό.  Μια ενα...

Οκτώβριος

O Οκτώβριος έχει πάρει το όνομά του από την λατινική λέξη Octo=οκτώ, γιατί ήταν ο όγδοος μήνας του ρωμαϊκού ημερολογίου. Στο γρηγοριανό ημερολόγιο είναι ο δέκατος μήνας και έχει 31 ημέρες. Ερμηνεία: Βροχάρης, για τις ευεργετικές για τα φυτά βροχές του. Σποριάς ή Σπαρτός, για την σπορά των σιτηρών και το φύτεμα των λαχανικών. Μπρουμάρης, δηλαδή ομιχλώδης, σκοτεινός. Παχνιστής, από την πάχνη που καλύπτει τους αγρούς. Μικρό καλοκαιράκι, λόγω των καλών ηλιόλουστων ημερών του, που επιτρέπει τις αγροτικές εργασίες. ΠΗΓΕΣ: http://www.sansimera.gr/articles/500/186 http://users.sch.gr/vaxtsavanis/oktobrios.html http://www.matia.gr/7/71/7106/7106_2_10.html Στο youtube στη λίστα μου θα βρείτε τραγούδια των Παντελή Θαλασσινού και Ορφέα Περίδη για τον Οκτώβριο. - Διαβάσαμε την ιστορία "Η φαντασία του Οκτωβρίου" από το βιβλίο "Τα παιδιά του Φθινοπώρου" της Λότη Πέτροβιτς- Ανδρουτσοπούλου και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε πιο πού από την ιστορία : - Κάναμε χειροτεχνία ...