Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαθαίνω την γραμμή και τα σχήματα στο νηπιαγωγείο

Πρώτες μέρες του Σεπτέμβρη στο νηπιαγωγείο και μαζί με την προσαρμογή, που μαθαίνουμε το σχολικό χώρο, τους κανόνες και για τον εαυτό μας και τους άλλους, μαθαίνουμε για την γραμμή!

👉Η γενική διαδικασία που ακολουθούμε για την διδασκαλία σχημάτων στο νηπιαγωγείο είναι να παρουσιάζουμε κάθε σχήμα ξεχωριστά και να ρωτάμε πρώτα αν έχουν δει αντικείμενα στο περιβάλλον γύρω τους και στην τάξη που να τους θυμίζει το σχήμα αυτό. Μετά ζητάμε από κάποια παιδάκια να φέρουν αντικείμενα που μοιάζουν με το σχήμα αυτό από την τάξη. 

💻Βίντεο για τα σχήματα θα βρεις στην λίστα μου στο youtube Γραμμές και σχήματα

1. Παρουσιάζουμε στους μαθητές μας την γραμμή, ότι φτιάχνεται από 2 σημεία καθώς και τα είδη της: ευθεία (ίσια) καμπύλη και τριγωνική και ότι σχήμα βγαίνει γενικά. Την ξεχωρίζουμε από τα σχήματα γιατί είναι ανοιχτή και δεν κλείνει ποτέ. Για να γίνει βιωματικό, έφτιαξα μια ευθεία γραμμή με χαρτοταινία στο πάτωμα, χάραξα πάνω μια γραμμή και με την ανάλογη μουσική που χρησιμοποιώ για τέτοιες δραστηριότητες (θα την βρεις πατώντας ΕΔΩ) ένα- ένα παιδί περπάτησε πάνω στο τρίγωνο, με την οδηγία να μην βγει το πόδι του έξω από την γραμμή. Τονίσαμε την διαφορά ευθεία και καμπύλης γραμμής και είδαμε πολλών ειδών γραμμές. Για την εμπέδωση της έννοιας και σαν άσκηση λεπτής κινητικότητας, δίνονται πολλές προγραφικές ασκήσεις -μια την ημέρα- όπου τα παιδιά σχεδιάζουν γραμμές πάνω σε διακεκομμένες γραμμές  ή σε τελείες. Κυκλοφορούν πολλές στο διαδίκτυο. Σαν κλείσιμο της ενότητας "γραμμή", δόθηκε άλλο φύλλο εργασίας για να κόψουν ευθεία γραμμή πάνω σε φωτοτυπημένο χαρτί. Μπορείτε να εκτυπώσετε εργασίες για ψαλίδι σχετικά με την γραμμή στις παρακάτω ιστοσελίδες:

Το βιβλίο του ψαλιδιού , kindykids καρτέλες για ψαλίδι  astropeleki.wordpress.comΜαθαίνω να κόβω με το ψαλιδάκι μου

Και εδώ τα δικά μας φύλλα εργασίας:




2. Από την γραμμή περάσαμε στο τρίγωνο. Μιλήσαμε για το σχήμα αυτό και το δουλέψαμε ποικιλοτρόπως. Για να γίνει βιωματικό, όπως και στην ευθεία γραμμή, έφτιαξα ένα τρίγωνο με χαρτοταινία στο πάτωμα, χάραξα πάνω μια γραμμή και με την ανάλογη μουσική, ένα ένα παιδί περπάτησε πάνω στο τρίγωνο, με την οδηγία να μην βγει το πόδι του έξω από την γραμμή. 

Είναι απίστευτο πόσο εύκολα παρατηρεί κανείς σε αυτή τη δραστηριότητα, την έλλειψη συντονισμού κινήσεων ενός παιδιού, γιατί όσα δυσκολεύονται χάνουν την ισορροπία τους εύκολα και αδυνατούν να πατήσουν στην ευθεία.

Το ίδιο έκανα σε έναν πίνακα, όπου το ζητούμενο ήταν να δείξουν με το δείκτη του χεριού τους την γραμμή και να σχηματίσουν το τρίγωνο:


Δόθηκε φύλλο εργασίας για να σχηματίσουν τα παιδιά πρώτα με δεδομένα σημεία ένα τρίγωνο και μετά ελεύθερα:


3. Την ίδια διαδικασία ακολουθήσαμε και για τον κύκλο. 

Ψάχνοντας να βρω εναν κύκλο στο χώρο για να το ακολουθήσουν με το δάχτυλο του χεριού σαν άσκηση λεπτής κινητικότητας, βρήκα ένα παιχνίδι για την εκμάθηση της ώρας που είχε η τάξη στον τοίχο. 





Δώσαμε και φύλλα εργασίας για τον κύκλο:

Το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο το συγκρίναμε με το τετράγωνο τονίζοντας την διαφορά τους, ότι οι 2 πλευρές του είναι ίσες μεταξύ τους  και μεγαλύτερες από τις άλλες δύο.  Το δουλέψαμε βιωματικά με τουβλάκια αντί για την ταινία:



Μετά κάναμε φύλλο εργασίας με το ορθογώνιο:

Και κόψαμε με το ψαλίδι ορθογώνια και τα κολλήσαμε :




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Νοέμβριος ονομασίες

Ο μήνας Νοέμβριος πόρε το όνομά του από την λατινική λέξη novem = εννέα, γιατί ήταν ο 9ος μήνας του δεκάμηνου ρωμαϊκού ημερολογίου. Στο δικό μας, το γρηγοριανό ημερολόγιο, είναι ο ενδέκατος μήνας και τελευταίος μήνας του φθινοπώρου. Ερμηνεία: Βροχάρης από τις συχνές βροχές Ανακατωμένος, από τις άστατες καιρικές συνθήκες Σκιγιάτης ή Χαμένος, από τις περισσότερες ώρες που κρατάει η νύχτα από την ημέρα και περιορίζει τις αγροτικές ώρες δουλειάς που χάνονται. Σπορίτης, από την σπορά των δημητριακών κι οσπρίων. Κρασομηνάς, επειδή είναι ο μήνας που ανοίγουν τα κρασιά. Μπρουμάρης, απο την μπρούμα, ομίχλη και Παχνιστής, από την πάχνη που δημιουργείται τα πρωϊνά από το κρύο και την υγρασία. ΠΗΓΕΣ: http://www.sansimera.gr/articles/500/187 http://www.libver.gr/%CE%BD%CE%BF%CE%AD%CE%BC%CE%B2%CF%81%CE%B7%CF%82-%CE%BF-%CE%BA%CF%81%CE%B1%CF%83%CE%BF%CE%BC%CE%B7%CE%BD%CE%AC%CF%82-%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CF%87%CE%BD%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%82-%CE%BF-%CE%BC%CE%B5/ http://www.mati...

Ξεκινάμε στο νηπιαγωγείο!!!

 Δραστηριότητες για την περίοδο προσαρμογής στο νηπιαγωγείο Ο Σεπτέμβριος είναι πολύ σημαντικός μήνας για την προσαρμογή των μαθητών στο πρώτο σχολικό περιβάλλον, αλλά και των παιδιών που φοίτησαν στον παιδικό σταθμό, μιας και το νηπιαγωγείο είναι σχολείο με περισσότερες απαιτήσεις και διαφορετική δομή από τους παιδικούς σταθμούς. Πέραν από τα παιχνίδια προσαρμογής, συζήτηση των σχολικών κανόνων και την γνωριμία με το χώρο, τους δασκάλους και τους συμμαθητές, στο άρθρο προτείνονται κάποιες ιδέες για φύλλα εργασίας που συνοδεύουν όλα τα παραπάνω.  Κλασική εργασία της πρώτης εβδομάδας του νηπιαγωγείου είναι να ζητήσουμε  από τους μαθητές μας να ζωγραφίσουν τον εαυτό τους. Αυτή η εργασία μπορεί να δίνεται και ανά τρίμηνο, σαν δείκτης προόδου της γραφής και εικαστικής δραστηριότητας. Το "σχολείο των ζώων" είναι ομαδική εργασία με αφορμηση από το σχετικό παραμύθι.  Ξεχωρίζω το αρχικό γράμμα του ονόματος μου.  Η εργασία είναι χειρόγραφη από τη νηπιαγωγό.  Μια ενα...

Οκτώβριος

O Οκτώβριος έχει πάρει το όνομά του από την λατινική λέξη Octo=οκτώ, γιατί ήταν ο όγδοος μήνας του ρωμαϊκού ημερολογίου. Στο γρηγοριανό ημερολόγιο είναι ο δέκατος μήνας και έχει 31 ημέρες. Ερμηνεία: Βροχάρης, για τις ευεργετικές για τα φυτά βροχές του. Σποριάς ή Σπαρτός, για την σπορά των σιτηρών και το φύτεμα των λαχανικών. Μπρουμάρης, δηλαδή ομιχλώδης, σκοτεινός. Παχνιστής, από την πάχνη που καλύπτει τους αγρούς. Μικρό καλοκαιράκι, λόγω των καλών ηλιόλουστων ημερών του, που επιτρέπει τις αγροτικές εργασίες. ΠΗΓΕΣ: http://www.sansimera.gr/articles/500/186 http://users.sch.gr/vaxtsavanis/oktobrios.html http://www.matia.gr/7/71/7106/7106_2_10.html Στο youtube στη λίστα μου θα βρείτε τραγούδια των Παντελή Θαλασσινού και Ορφέα Περίδη για τον Οκτώβριο. - Διαβάσαμε την ιστορία "Η φαντασία του Οκτωβρίου" από το βιβλίο "Τα παιδιά του Φθινοπώρου" της Λότη Πέτροβιτς- Ανδρουτσοπούλου και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε πιο πού από την ιστορία : - Κάναμε χειροτεχνία ...