Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023

Μαθαίνω την γραμμή και τα σχήματα στο νηπιαγωγείο

Πρώτες μέρες του Σεπτέμβρη στο νηπιαγωγείο και μαζί με την προσαρμογή, που μαθαίνουμε το σχολικό χώρο, τους κανόνες και για τον εαυτό μας και τους άλλους, μαθαίνουμε για την γραμμή!

👉Η γενική διαδικασία που ακολουθούμε για την διδασκαλία σχημάτων στο νηπιαγωγείο είναι να παρουσιάζουμε κάθε σχήμα ξεχωριστά και να ρωτάμε πρώτα αν έχουν δει αντικείμενα στο περιβάλλον γύρω τους και στην τάξη που να τους θυμίζει το σχήμα αυτό. Μετά ζητάμε από κάποια παιδάκια να φέρουν αντικείμενα που μοιάζουν με το σχήμα αυτό από την τάξη. 

💻Βίντεο για τα σχήματα θα βρεις στην λίστα μου στο youtube Γραμμές και σχήματα

1. Παρουσιάζουμε στους μαθητές μας την γραμμή, ότι φτιάχνεται από 2 σημεία καθώς και τα είδη της: ευθεία (ίσια) καμπύλη και τριγωνική και ότι σχήμα βγαίνει γενικά. Την ξεχωρίζουμε από τα σχήματα γιατί είναι ανοιχτή και δεν κλείνει ποτέ. Για να γίνει βιωματικό, έφτιαξα μια ευθεία γραμμή με χαρτοταινία στο πάτωμα, χάραξα πάνω μια γραμμή και με την ανάλογη μουσική που χρησιμοποιώ για τέτοιες δραστηριότητες (θα την βρεις πατώντας ΕΔΩ) ένα- ένα παιδί περπάτησε πάνω στο τρίγωνο, με την οδηγία να μην βγει το πόδι του έξω από την γραμμή. Τονίσαμε την διαφορά ευθεία και καμπύλης γραμμής και είδαμε πολλών ειδών γραμμές. Για την εμπέδωση της έννοιας και σαν άσκηση λεπτής κινητικότητας, δίνονται πολλές προγραφικές ασκήσεις -μια την ημέρα- όπου τα παιδιά σχεδιάζουν γραμμές πάνω σε διακεκομμένες γραμμές  ή σε τελείες. Κυκλοφορούν πολλές στο διαδίκτυο. Σαν κλείσιμο της ενότητας "γραμμή", δόθηκε άλλο φύλλο εργασίας για να κόψουν ευθεία γραμμή πάνω σε φωτοτυπημένο χαρτί. Μπορείτε να εκτυπώσετε εργασίες για ψαλίδι σχετικά με την γραμμή στις παρακάτω ιστοσελίδες:

Το βιβλίο του ψαλιδιού , kindykids καρτέλες για ψαλίδι  astropeleki.wordpress.comΜαθαίνω να κόβω με το ψαλιδάκι μου

Και εδώ τα δικά μας φύλλα εργασίας:




2. Από την γραμμή περάσαμε στο τρίγωνο. Μιλήσαμε για το σχήμα αυτό και το δουλέψαμε ποικιλοτρόπως. Για να γίνει βιωματικό, όπως και στην ευθεία γραμμή, έφτιαξα ένα τρίγωνο με χαρτοταινία στο πάτωμα, χάραξα πάνω μια γραμμή και με την ανάλογη μουσική, ένα ένα παιδί περπάτησε πάνω στο τρίγωνο, με την οδηγία να μην βγει το πόδι του έξω από την γραμμή. 

Είναι απίστευτο πόσο εύκολα παρατηρεί κανείς σε αυτή τη δραστηριότητα, την έλλειψη συντονισμού κινήσεων ενός παιδιού, γιατί όσα δυσκολεύονται χάνουν την ισορροπία τους εύκολα και αδυνατούν να πατήσουν στην ευθεία.

Το ίδιο έκανα σε έναν πίνακα, όπου το ζητούμενο ήταν να δείξουν με το δείκτη του χεριού τους την γραμμή και να σχηματίσουν το τρίγωνο:


Δόθηκε φύλλο εργασίας για να σχηματίσουν τα παιδιά πρώτα με δεδομένα σημεία ένα τρίγωνο και μετά ελεύθερα:


3. Την ίδια διαδικασία ακολουθήσαμε και για τον κύκλο. 

Ψάχνοντας να βρω εναν κύκλο στο χώρο για να το ακολουθήσουν με το δάχτυλο του χεριού σαν άσκηση λεπτής κινητικότητας, βρήκα ένα παιχνίδι για την εκμάθηση της ώρας που είχε η τάξη στον τοίχο. 





Δώσαμε και φύλλα εργασίας για τον κύκλο:

Το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο το συγκρίναμε με το τετράγωνο τονίζοντας την διαφορά τους, ότι οι 2 πλευρές του είναι ίσες μεταξύ τους  και μεγαλύτερες από τις άλλες δύο.  Το δουλέψαμε βιωματικά με τουβλάκια αντί για την ταινία:



Μετά κάναμε φύλλο εργασίας με το ορθογώνιο:

Και κόψαμε με το ψαλίδι ορθογώνια και τα κολλήσαμε :




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διδάσκοντας την έννοια του σεβασμού στο νηπιαγωγείο

Θέλω να μιλήσω με αφορμή ένα περιστατικό που συνέβη στο νηπιαγωγείο με μαθητή μου, σχετικά με το πως μαθαίνουν τα παιδιά το σεβασμό . Είναι ...