Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαδρομές του Νερού στην Αθήνα!

Παρακολούθησα μια πολύ ενδιαφέρουσα διημερίδα στα πλαίσια του σεμιναρίου «Η διαχείριση του νερού στην Αττική από την αρχαιότητα έως σήμερα», στην οποία διαπίστωσα μια διαφορετική διάσταση προσέγγισης της θεματικής ενότητας "ΝΕΡΟ" στο νηπιαγωγείο. Αφορά στην ιστορική διαδρομή της υδροδότησης της Αττικής. 

Ξεκινώντας από το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, μάθαμε ότι ο Πειραιάς είχε πρόβλημα εύρεσης πόσιμου νερού. Στην αρχή, κατασκεύασαν πηγάδια, αλλά δεν επαρκούσαν. Την περίοδο της τυραννίδας του Πεισίστρατου ξεκίνησαν τα πρώτα έργα υδροδότησης της Αττικής, που ξεκινούσαν από τον Υμηττό με κατάληξη στα διάφορα σημεία της πόλης στις δημόσιες κρήνες. Οι κρήνες, τόπος κοινωνικής συνάντησης και για τις γυναίκες, που δεν είχαν πολλές ευκαιρίες δικαιολογημένης εξόδου από τις οικίες τους στα αρχαία χρόνια, διακοσμούνταν με κεφαλές λεόντων και σε ένα αρχαίο αγγείο υπάρχει η κεφαλή γαϊδουριού! 

Στην Αττική υπήρχαν πέντε ποτάμια: ο ποταμός Ασωπός, ο Ερασινός, ο  Ηριδανός, ο Ιλισσός και ο Κηφισός. Εμείς είδαμε κομμάτια του ποταμού Ηριδανού στον αρχαιολογικό χώρο Κεραμεικού και στον σταθμό Μετρό στο Μοναστηράκι πάνω στην πλατεία, αλλά και κάτω στον σταθμό. Επιπλέον, είδαμε και τα δημόσια λουτρά και τα υπόλοιπα αρχαία του Κεραμεικού, όπως και το υπέροχο μουσείο του. Ο Ηριδανός περνάει πλέον υπογείως της Αθήνας και την διαδρομή του θα την δείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση:

  tovima.gr - Ενα ποτάμι κάτω από τα πόδια μας: Οπου δεν βλέπεις το ποτάμι, το ακούς. Οχι όλοι βέβαια. Εκείνοι, των οποίων τα σπίτια βρίσκονται πάνω από την υπόγεια πορεία του, μπορούν να μιλήσουν ...

Μετά, επισκεφτήκαμε το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, δίπλα στο Ναυτικό Μουσείο και το νοσοκομείο Ευαγγελισμός, το οποίο συνδέεται με το πέρασμα του ποταμού Ιλισσού. Το ένα του κτίριο, ήταν το μέγαρο της Δούκισσας Πλακεντίας. Στον τεράστιο κήπο που διαθέτει, βρίσκεται μια φρεατοδεξαμενή με μεγάλο βάθος, η οποία δεν είναι γνωστό εάν ήταν πηγάδι ή συνδεόταν με κάποιο άλλο δίκτυο. Το ενδιαφέρον είναι, ότι ετοιμάζεται σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα (που αφορά το νερό) για τα σχολεία, τα οποία επισκέφτονται δωρεάν το Μουσείο και ότι ακριβώς δίπλα βρίσκεται το Λύκειο που δίδασκε ο Αριστοτέλης κι έτσι συνδυάζεται η αρχαιότητα με τα ρωμαϊκά, βυζαντινά χρόνια.

Για το λύκειο του Αριστοτέλη δες εδώ

Παρακάτω θα βρείτε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των χώρων που επισκεφτήκαμε ή σχετικά:
Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά
E-Book Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιώς
Αρχαιολογικός χώρος Κεραμεικού
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Κατάλληλο για πληροφοριακό και εποπτικό υλικό:
Ιστορική αναδρομή Ύδρευσης (ΕΥΔΑΠ)
Υδραγωγεία της Αρχαιότητας
Λίμνες και ποτάμια της Αττικής

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Νοέμβριος ονομασίες

Ο μήνας Νοέμβριος πόρε το όνομά του από την λατινική λέξη novem = εννέα, γιατί ήταν ο 9ος μήνας του δεκάμηνου ρωμαϊκού ημερολογίου. Στο δικό μας, το γρηγοριανό ημερολόγιο, είναι ο ενδέκατος μήνας και τελευταίος μήνας του φθινοπώρου. Ερμηνεία: Βροχάρης από τις συχνές βροχές Ανακατωμένος, από τις άστατες καιρικές συνθήκες Σκιγιάτης ή Χαμένος, από τις περισσότερες ώρες που κρατάει η νύχτα από την ημέρα και περιορίζει τις αγροτικές ώρες δουλειάς που χάνονται. Σπορίτης, από την σπορά των δημητριακών κι οσπρίων. Κρασομηνάς, επειδή είναι ο μήνας που ανοίγουν τα κρασιά. Μπρουμάρης, απο την μπρούμα, ομίχλη και Παχνιστής, από την πάχνη που δημιουργείται τα πρωϊνά από το κρύο και την υγρασία. ΠΗΓΕΣ: http://www.sansimera.gr/articles/500/187 http://www.libver.gr/%CE%BD%CE%BF%CE%AD%CE%BC%CE%B2%CF%81%CE%B7%CF%82-%CE%BF-%CE%BA%CF%81%CE%B1%CF%83%CE%BF%CE%BC%CE%B7%CE%BD%CE%AC%CF%82-%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CF%87%CE%BD%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%82-%CE%BF-%CE%BC%CE%B5/ http://www.mati...

Ξεκινάμε στο νηπιαγωγείο!!!

 Δραστηριότητες για την περίοδο προσαρμογής στο νηπιαγωγείο Ο Σεπτέμβριος είναι πολύ σημαντικός μήνας για την προσαρμογή των μαθητών στο πρώτο σχολικό περιβάλλον, αλλά και των παιδιών που φοίτησαν στον παιδικό σταθμό, μιας και το νηπιαγωγείο είναι σχολείο με περισσότερες απαιτήσεις και διαφορετική δομή από τους παιδικούς σταθμούς. Πέραν από τα παιχνίδια προσαρμογής, συζήτηση των σχολικών κανόνων και την γνωριμία με το χώρο, τους δασκάλους και τους συμμαθητές, στο άρθρο προτείνονται κάποιες ιδέες για φύλλα εργασίας που συνοδεύουν όλα τα παραπάνω.  Κλασική εργασία της πρώτης εβδομάδας του νηπιαγωγείου είναι να ζητήσουμε  από τους μαθητές μας να ζωγραφίσουν τον εαυτό τους. Αυτή η εργασία μπορεί να δίνεται και ανά τρίμηνο, σαν δείκτης προόδου της γραφής και εικαστικής δραστηριότητας. Το "σχολείο των ζώων" είναι ομαδική εργασία με αφορμηση από το σχετικό παραμύθι.  Ξεχωρίζω το αρχικό γράμμα του ονόματος μου.  Η εργασία είναι χειρόγραφη από τη νηπιαγωγό.  Μια ενα...

Οκτώβριος

O Οκτώβριος έχει πάρει το όνομά του από την λατινική λέξη Octo=οκτώ, γιατί ήταν ο όγδοος μήνας του ρωμαϊκού ημερολογίου. Στο γρηγοριανό ημερολόγιο είναι ο δέκατος μήνας και έχει 31 ημέρες. Ερμηνεία: Βροχάρης, για τις ευεργετικές για τα φυτά βροχές του. Σποριάς ή Σπαρτός, για την σπορά των σιτηρών και το φύτεμα των λαχανικών. Μπρουμάρης, δηλαδή ομιχλώδης, σκοτεινός. Παχνιστής, από την πάχνη που καλύπτει τους αγρούς. Μικρό καλοκαιράκι, λόγω των καλών ηλιόλουστων ημερών του, που επιτρέπει τις αγροτικές εργασίες. ΠΗΓΕΣ: http://www.sansimera.gr/articles/500/186 http://users.sch.gr/vaxtsavanis/oktobrios.html http://www.matia.gr/7/71/7106/7106_2_10.html Στο youtube στη λίστα μου θα βρείτε τραγούδια των Παντελή Θαλασσινού και Ορφέα Περίδη για τον Οκτώβριο. - Διαβάσαμε την ιστορία "Η φαντασία του Οκτωβρίου" από το βιβλίο "Τα παιδιά του Φθινοπώρου" της Λότη Πέτροβιτς- Ανδρουτσοπούλου και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε πιο πού από την ιστορία : - Κάναμε χειροτεχνία ...